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ESTUDIANTES DEL AREA DE LA SALUD []
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Autor:Alva Betalleluz, Pilar Fernanda; Cornejo Medina, William Renee; Tapia Barcellandi, Mario; Sevilla Andrade, Carlos Raúl.
Título:Medidas de protección contra agentes patógenos transmitidos por sangre, en estudiantes de pregrado^ies / Protective measures againts blood-borne pathogens in undergraduate students
Fuente:An. Fac. Med. (Perú);67(4):333-338, oct.-dic. 2006. ^btab.
Resumen:Objetivo: Medir la frecuencia del uso de barreras de protección, en estudiantes de pregrado de la Facultad de Medicina, durante su periodo de estudios en la Universidad y el hospital. Diseño: Estudio tipo encuesta. Lugar: Instituto de Medicina Tropical Daniel A. Carrión, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Participantes: Alumnos de la Escuela Académico Profesional de Tecnología Médica. Intervenciones: Se distribuyó un cuestionario a 68 alumnos de cuarto y quinto año de estudios de la Escuela Académico Profesional de Tecnología Médica, Área de Laboratorio Clínico, Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. El cuestionario fue anónimo y recogió información sobre la edad, sexo y uso de las barreras de protección. Principales medidas de resultados: Empleo de guardapolvo, guantes, propipeta y mascarilla. Resultados: Sesenticinco estudiantes (95,5 por ciento) completaron el cuestionario. El uso de guardapolvo, guantes, propipeta y mascarilla fue 98,5 por ciento, 49,2 por ciento, 33,8 por ciento y 9,2 por ciento en la Universidad y 78,9 por ciento, 78,9 por ciento, 52,6 por ciento y 26,3 por ciento en el hospital, respectivamente. Conclusiones: El uso de barreras de protección es bajo. Los resultados del estudio apoyan la necesidad de una capacitación más cuidadosa de los estudiantes sobre las prácticas seguras de trabajo. (AU)^iesObjective: To measure the protective barriers use frequency by undergraduate Medical Technology School students during their elective period at both the University and the hospital. Design: Survey study. Setting: Daniel A. Carrion Tropical Medicine Institute, San Marcos Major National University. Participants: Technology Professional Academic School students. Interventions: A self-administered, anonymous questionnaire covering sex, age, and protective barriers was distributed to 68 fourth- and fifthyear medical technician students at the University of San Marcos, School of Medical Technology, Faculty of Medicine. Main outcome measures: Gown, gloves, pipete pumps and mask use. Results: Sixty-five students (95,5 per cent) returned the questionnaire. The use of gowns, gloves, pipette pumps, and masks was 98,5 per cent, 49,2 per cent, 33,8 per cent and 9,2 per cent at the University, and 78,9 per cent, 78,9 per cent, 52,6 per cent and 26,3 per cent in the hospital, respectively. Conclusions: The use of protective barriers was low both at the University and the hospital. Study findings support a need to educate students more carefully on safe practices at work. (AU)^ien.
Descriptores:Exposición a Agentes Biológicos/prevención & control
Protección
Accidentes y Eventos Biológicos
Prácticas Clínicas
Estudiantes del Área de la Salud
Patógenos de Residuos de Sangre
Límites:Humanos
Medio Electrónico:http://www.scielo.org.pe/pdf/afm/v67n4/a08v67n4.pdf / es
Localización:PE1.1; PE13.1

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Id:PE13.1
Autor:Santos Falcón, Gladys Carmela; Infante Contreras, María Virginia; Arcaya Moncada, María Josefa; Márquez Cabezas, Carlos Otildo; Gil Conde, Maribel; Ramírez Dett, Yelin Niceta.
Título:Percepción de los estudiantes de ciencias de la salud acerca de su formación en promoción de la salud^ies / Perception of health sciences students about their training in health promotion
Fuente:An. Fac. Med. (Perú);70(4):277-282, oct.-dic. 2009. ^bgraf.
Resumen:Objetivos: Identificar la percepción sobre su formación en promoción de la salud de estudiantes de una Facultad de Medicina Peruana. Diseño: Estudio tipo cuanticualitativo. Institución: Facultad de Medicina, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. Participantes: Estudiantes del penúltimo año de estudios de cinco escuelas académico profesionales (EAPs) de la Facultad de Medicina, UNMSM. Intervenciones: Se utilizó dos técnicas de recolección de datos: una entrevista estructurada, con un cuestionario tipo Lickert modificado, y grupos focales. La población estuvo conformada por los estudiantes del penúltimo año de estudios de las cinco EAPs de la Facultad de Medicina (489 estudiantes), y la muestra la conformaron 127 estudiantes. Principales medidas de resultados: Cuantificar la percepción de los estudiantes de las cinco escuelas académico profesionales sobre su formación, en relación a las estrategias de la promoción de la salud propuestas por la Carta de Ottawa. Resultados: La percepción de los estudiantes sobre su formación en relación a la promoción de la salud ha sido medianamente favorable, con tendencia a favorable en dos escuelas: Escuela de Enfermería en las estrategias de creación de ambientes favorables para la salud y reforzamiento de la acción comunitaria, con 70,5 por ciento y 58,3 por ciento, respectivamente. Asimismo, los estudiantes de la Escuela de Nutrición tuvieron una percepción favorable en la dimensión de implementación de políticas públicas, en 60,9 por ciento. Cabe resaltar que, solo en la dimensión de - habilidades personales - la percepción de los estudiantes fue desfavorable en un porcentaje considerable en dos escuelas: Escuela de Medicina, en 23,4 por ciento, y Tecnología Médica, en 20,4 por ciento de los estudiantes. Con los datos cualitativos se estableció siete categorías de análisis: 1) valorando la promoción de la salud; 2) relacionando la promoción de la salud con la atención comunitaria; 3) sintiéndose motivados para promocionar la salud; 4) valorando el reforzamiento comunitario; 5) considerando que la Facultad de Medicina debe promover la salud; 6) considerando los factores que dificultan la promoción de la salud; y 7) valorando la interdisciplinaridad para la promoción de la salud. Conclusiones: Los estudiantes de la Facultad de Medicina tienen una percepción diversificada en relación a su formación en promoción de la salud, según las estrategias propuestas por la Carta de Ottawa, por lo que se hace necesario mejorar esta formación en las cinco escuelas con el objetivo de unificar la formación de estos profesionales para que desarrollen la promoción de la salud interdisciplinariamente y así poder enfrentar los complejos problemas de salud presentes en nuestra sociedad (AU)^iesObjectives: To identify a Peruvian Faculty of Medicine students’ perception on training in health promotion. Design: Quantitative-qualitative study. Institution: Faculty of Medicine, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Peru. Participants: Faculty of Medicine’s five academic professional schools penultimate year students. Interventions: Two data collection techniques -an interview with a modified Lickert questionnaire and focus group- were applied to 127 students. Main outcome measures: Quantification of the students’ perception on their training on health promotion strategies in relation to Ottawa’s Letter proposition on health promotion. Results: The students’ perception on their health promotion strategies training was moderately favorable, with tendency to be quite favorable in two them: School of Nursing in creating supportive environments for health and strengthening community action, with 70,5 per cent and 59,3 per cent respectively; School of Nutrition students had a completely favorable perception on implementing public policies, in 60,9 per cent. It should be noted that only in one dimension (personal abilities) the students’ perceptions was unfavorable in two schools: Medical School, in 23,4 per cent, and Medical Technology, in 20,4 per cent. With the qualitative data we structured seven analysis categories: 1) appreciating health promotion; 2) linking health promotion with community care; 3) being motivated to promote health; 4) appreciating community strengthening; 5) determining the Faculty should promote health; 6) considering factors that hinder health promotion; and, 7) appreciating interdisciplinary involvement in health promotion. Conclusions: The Faculty of Medicine students had varied perception in relation to health promotion formation, according to strategies proposed by Ottawa’s Letter. It will be necessary to unify and improve training in order to develop interdisciplinary health and confront health complex problems present in our society (AU)^ien.
Descriptores:Promoción de la Salud
Estudiantes del Área de la Salud
Escuelas Médicas
Análisis Cuantitativo
 Investigación Cualitativa
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adulto
Medio Electrónico:http://sisbib.unmsm.edu.pe/BVRevistas/anales/v70n4/pdf/a09v70n4.pdf / es
Localización:PE13.1; PE1.1

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Id:PE264.3
Autor:Carrasco Loyola, Milagros Bertha; Candela Campos, José Luis; Fuentes Huerta, Manuel Enrique; Inca Anaya, Irene.
Título:Percepción de estudiantes de postgrado sobre el desempeño de las funciones esenciales de salud pública^ies / Graduate student perception on the performance of the core functions of public health
Fuente:Kiru;5(1):52-64, ene.-jun. 2008. ^bilus.
Resumen:En opinión de los encuestados, el desempeño de las funciones esenciales de la Salud Pública FESP por la autoridad nacional de salud, muestra una calificación media superior, coincidente con la evaluación del país. Debido a diferencias con el instrumento empleado y la metodología a seguir para la recolección de la información, no es posible realizar comparaciones con los datos obtenidos a nivel nacional; sin embrago, nuestros resultados permiten conocer la percepción de los alumnos de post grado en salud pública sobre algunos indicadores de las FESP, quienes representan un grupo que se espera influya en las políticas de salud del país, y son el recurso humano de los servicios que brindan la atención de salud a la población.(AU)^iesAccording to respondents, the performance of FESP by national health authorities, shows a higher average score, which coincides with the assessment of the country. Due to differences with the instrument used and methodology to collect information, not possible to make comparisons with national data, however, our results provide insights into the perception of graduate students in public health on some indicators of EPHF, who represent a group that is expected to influence the policies of our countrys health and human resources are services that provide health care to the population.(AU)^ien.
Descriptores:Atención a la Salud
Estudiantes del Área de la Salud
Percepción
Salud Pública
Epidemiología Descriptiva
 Estudios Observacionales
 Estudios Transversales
Límites:Adulto
Humanos
Femenino
Masculino
Medio Electrónico:http://www.usmp.edu.pe/odonto/servicio/2008/Kiru2008v5n1/Kiru2008v5n1art4.pdf / es
Localización:PE264.3

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Id:PE1.1
Autor:Martínez Montes, José Carlos.
Título:Factores determinantes de las conductas de riesgo para ITS - HIV en los estudiantes de las escuelas de salud de la Universidad Alas Peruanas, Arequipa^ies / Decisive factors of the behaviors of risk for ITS - HIV in the students of the schools of health, of the Universidad Alas Perunas, Arequipa
Fuente:Cienc. desarro;11:33-36, ene.-jun. 2010. ^bilus.
Resumen:Los estudiantes de la Escuela de Salud están continuamente expuestos al riesgo de accidentes ocupacionales en los centros asistenciales, donde realizan sus prácticas, así como una vida sexual activa, en donde el contagio por agentes infecciosos como Hepatitis B, Hepatitis C y HIV, transmisibles por mecanismos relacionados con accidentes de trabajo sanitario y relaciones sexuales entre otros, resulta como consecuencia de las conductas de riesgo, en donde el nivel de conocimientos, las actitudes y el medio ambiente social y cultural son factores que las determinan. El estudio de tipo analítico, prospectivo, transversal, se realizó sobre una muestra de 280 estudiantes de las Escuelas de Tecnología Médica, Enfermería, Odontología y Farmacia de la Universidad Alas Peruanas, Arequipa, que cursaban del cuarto al décimo semestre. A ellos se aplicó el instrumento "Cuestionario de Conductas de Riesgo" por medio de una encuesta anónima. La investigación demostró que sobre las conductas de riesgo sexual, el 40 por ciento de los estudiantes no conocían las vías de transmisión y las conductas preventivas, colocando a los factores cognitivos como los principales responsables, seguidos de factores socioculturales, como el grupo de amigos que promueven la promiscuidad 10 por ciento; la bisexualidad 8 por ciento; el sexo inseguro 15 por ciento, y los centros de diversión que ofertan licor, drogas y ambientes privados. Asismismo, la conductas de riesgo ocupacional son principalmente debidas a factores actitudinales, en donde el 60 por ciento de los estudiantes conoce las medidas de protección personal pero desestiman su uso argumentando incomodidad el 40 por ciento, seguido de los factores socioculturales que en general se constituye por el personal de salud profesional, técnico y auxiliar que no usa guantes, mandiles, lentes y otros elementos de protección en su práctica asistencial promoviendo esta mala conducta. La variación de los resultados por escuela profesional no es ... (AU)^iesThe students of the Schools of Health are continually exposed to the risk of occupational accidents in the assistance centers, where they carry out their practices, as well as to a sexual active life where the infection for infectious agents as Hepatitis B, Hepatitis C and HIV, transferable for mechanism related with industrial accidents sanitarium and sexual relationships among other, they are as consequence of the behavior of risk where the level of knowledge, the attitudes and the social and cultural medioambiente are factors that determine them. The study of analytic, prospective, traverse type, was carried out on a sample of 280 students of the School of Medical Technology, Infirmary, Dentistry and Pharmacy of the University Peruvian Wing, Arequipa that you/they studied from the room to the tenth semester. To them the instrument "Questionnaire of Behaviors of Risk" was applied by means of an anonymous survey. The investigation demonstrated that it has more than enough the behaviors of sexual risk, 40 per cent of the students didn't know the transmission roads and the preventive behaviors, placing to the factors cognitivos like the main ones responsible, followed by sociocultural factors, as the group of friends that promote the promiscuity 10 per cent, the bisexuality 8 per cent, the sex insecure 15 per cent, and the centers of amusement that offer liquor, drugs and private atmospheres. Also, the behaviors of occupational risk are mainly due to factors actitudinales where 60 per cent of the students know the measures of personal protection but they underrate its use arguing annoyance 40 per cent, followed by the sociocultural factors that it is constituted by the personnel of professional health in general, technician and auxiliary that doesn't use gloves, aprons, eyeglasses and other protection elements in its assistance practice promoting this bad behavior. The variation of the results for professional school is not significant, being the School of ... (AU)^ien.
Descriptores:Riesgos Laborales
Factores de Riesgo
Asunción de Riesgos
Sexo Inseguro
Estudiantes del Área de la Salud
Enfermedades de Transmisión Sexual
VIH
Síndrome de Inmunodeficiencia Adquirida
Estudios Transversales
 Estudios Prospectivos
Límites:Humanos
Medio Electrónico:http://repebis.upch.edu.pe/articulos/cienc.desarro/v11n0/a3.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Tello Cabrera, Celestino Ambrosio; Cerqueira Cruzalegui, César Augusto.
Título:Dominancia cerebral en alumnos ingresantes a la Facultad de Ciencias de la Salud, USO, 2009 -1, sede central^ies / Students entering cerebral dominance in the school of health sciences, usp, 2009-1, headquarters
Fuente:Rev. cient. San Pedro;(1):55-61, nov. 2010. ^btab.
Resumen:Se revisa el concepto de dominancia cerebral y su relación con las competencias naturales de las personas para el desempeño de actividades propias de su profesión, estudios y docencia. Se justifica el trabajo porque el conocimiento de la propia dominancia cerebral en los alumnos le facilitará la búsqueda de la ayuda apropiada a su capacidad de aprender, y al docente utilizar las técnicas apropiadas a la manera de procesar la información que tiene cada hemisferio cerebral. En el trabajo se trata de dar respuesta a la interrogante sobre el hemisferio dominante en los ingresantes a la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad San Pedro, sede central, Chimbote, en el ciclo académico 2009-1, y también relacionar la dominancia cerebral con el género y la mano hábil. Se encontró que el 53.3% de los ingresantes tiene dominancia derecha y sólo el 6.5% dominancia izquierda, y tanto en mujeres como varones hay predominio del hemisferio derecho, que se atribuye a la selección producida al momento de elegir la carrera profesional universitaria. Se recomienda que los docentes tengan en cuenta la dominancia cerebral de los alumnos y se diseñan técnicas de enseñanza para activar los dos hemisferios en concordancia con la teoría de las inteligencias múltiples. (AU)^iesA review is the concept of cerebral dominance and their relation to natural persons to carry out activities of their profession, skills studies and for teaching. Work wills that knowledge of own brain dominance, students they facilitate the search for appropriate to their ability to learn and teaching, raising it to use techniques appropriate to enable each cerebral hemisphere student aid is justified. The work is to answer the question on the dominant hemisphere in the news undergraduate to the Faculty of Sciences of the health of the University San Pedro, headquarters, Chimbote, academic cycle 2009-1 and also relate the brain dominance with gender and working hand. Found that 53.3 per cent of the news undergraduate has right dominance and only 6.5% left dominance, and both women and men must the right hemisphere, blamed the selection produced when choosing the University career predominance. We recommend that teachers consider the brain dominance of students and teaching techniques are designed to enable two hemispheres according to the theory of multiple intelligences. (AU)^ien.
Descriptores:Dominancia Cerebral
Estudiantes del Área de la Salud
Epidemiología Descriptiva
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Medio Electrónico:http://repebis.upch.edu.pe/articulos/rev.cient.sanpedro/v0n1/a2.pdf / es

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Id:PE14.1
Autor:Pereyra Elías, Reneé Francisco; Ocampo Mascaró, Javier; Silva Salazar, Vera; Vélez Segovia, Eduardo Antonio; Da Costa Bullón, A. Daniel; Toro Polo, Luis Miguel; Vicuña Ortega, Joanna.
Título:Prevalencia y factores asociados con síntomas depresivos en estudiantes de ciencias de la salud de una universidad privada de Lima, Perú 2010^ies / Prevalence and factors associated with depressive symptoms in students of health sciences at a private university in Lima, Peru 2010
Fuente:Rev. peru. med. exp. salud publica;27(4):520-526, oct.-dic. 2010. ^btab, ^bgraf.
Resumen:Introducción. Los síntomas depresivos en estudiantes de ciencias de la salud son comunes y podrían ser potencialmente perjudiciales. Objetivos. Determinar la prevalencia de síntomas depresivos y sus factores asociados en los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Lima (Perú), junio 2010. Materiales y métodos. Estudio analítico transversal; se realizó una encuesta previo consentimiento informado a 590/869 estudiantes. Para medir la variable de respuesta (síntomas depresivos) se usó la escala de Zung abreviada. Se empleó la regresión logística múltiple para evaluar los factores asociados, considerando un nivel de significancia de p menor 0,05. Resultados. La edad media fue 18,97 mayor y menor 2,45 años; 71,1 porciento fueron mujeres; 19,6 porciento fueron migrantes y 62,5 porciento fueron de la carrera de medicina. La prevalencia de síntomas depresivos fue 31,2 porciento en la población y de 33,6 porciento en estudiantes de medicina. No se encontró asociación en el análisis bivariado con el sexo, carrera de estudio, si ha repetido cursos, si vive solo o si es migrante (p mayor 0,05). En el análisis multivariado, se encontró asociación con la inconformidad de su rendimiento académico (OR igual 2,13; IC95 porciento:1,47-3,08), inconformidad con la situación económica actual (OR igual 1,93;IC95 porciento:1,24-2,99) y vivir con un familiar externo a la familia nuclear (OR igual1,62; IC95 porciento:1,07-2,45). Conclusión. Existe una alta prevalencia de síntomas depresivos en la población estudiada, especialmente en los alumnos de la carrera de medicina, siendo la inconformidad con el rendimiento académico, con su economía y vivir con un familiar externo a la familia nuclear, factores asociados que podrían tomarse en cuenta para trabajar programas preventivos. (AU)^iesIntroduction. Depressive symptoms in health sciences students are common, these might be potentially detrimental. Objectives. To determine the prevalence of depressive symptoms and its associated factors in students from the Health Sciences Faculty of the Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas in Lima (Peru), June 2010. Materials and methods. Cross-sectional analytic study; a pre-consented survey was applied to the population 590/869 students. Zung’s abbreviated scale was used to measure depressive symptoms. To evaluate de associated factors, logistic regression was used, p lower then 0.05 was considered statistically significant. Results. The mean age was 18.97 major and minor 2.45 years and 71.1 percent were women, 19.6 percent were migrants and 62.5 percent were medical students. The prevalence of depressive symptoms was 31.2 percent in the whole population and in medical students was 33.6 percent. Depressive symptoms were not associated in bivariate analysis with sex, career, having failed a course, living alone or being a migrant (p mayor 0.05). In the multivariate analysis,significant statistical association was found between depressive symptoms and dissatisfaction with the own academic performance (OR as 2.13 CI95 percent 1.47-3.08), dissatisfaction with the current economic status (OR as 1.93 CI95 percent 1.24-2.99) and living with a relative external to the nuclear family (OR as 1.62 CI95 percent1.07-2.45). Conclusion. A high prevalenceof depressive symptoms was found, especially in medical students; being dissatisfaction with academic performance, economic status and living with a relative external to the nuclear family associated factors that could be taken into account in order to build preventive programs. (AU)^ien.
Descriptores:Depresión
Estudiantes del Área de la Salud
Estudiantes de Medicina
Perú
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Medio Electrónico:http://www.ins.gob.pe/insvirtual/images/artrevista/pdf/rpmesp2010.v27.n4.a5.pdf / es
Localización:PE14.1; PE1.1

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Id:PE14.1
Autor:Alva, Javier; Verastegui, George; Velasquez Pancca, Edgar; Pastor, Reyna; Moscoso, Betsy.
Título:Oferta y demanda de campos de práctica clínica para la formación de pregrado de estudiantes de ciencias de la salud en el Perú, 2005-2009^ies / Supply and demand of clinical practice fields for training undergraduate health sciences students in Peru, 2005-2009
Fuente:Rev. peru. med. exp. salud publica;28(2):194-201, abr.-jun. 2011. ^bgraf, ^btab.
Resumen:Objetivos. Describir la oferta y demanda de campos clínicos para los estudiantes de pregrado del Perú. Materiales y métodos. Se realizó un estudio descriptivo, se consideró como oferta de campos clínicos al total de camas hospitalarias existentes en el Perú. La demanda fue calculada con el número total de alumnos matriculados en las carreras de ciencias de la salud que cursan años clínicos o internado. Se calculó el número de camas por alumno y la cobertura del campo clínico tanto a nivel nacional como en algunas regiones seleccionadas (Lima, Arequipa, La Libertad y Lambayeque). Resultados. Para el 2009 el Perú tiene 34 539 camas hospitalarias, 78,5 por ciento pertenecen al sector público y 48,4 porcierto están ubicadas en Lima. Para el año 2008 se estimó que 44 032 alumnos requirieron de campos clínicos, 70 por ciento provenían de universidades privadas, las cuales crecieron 65 por ciento desde el 2005. La cobertura de campos clínicos, solo considerando a internos de cuatro carreras (medicina, enfermería, obstetricia y odontología), llega al 31,5 porcierto a nivel nacional. El número de camas por estudiante osciló entre 0,5 en La Libertad a 0,82 en Lima siendo el promedio nacional de 0,45. Conclusiones. La oferta de campos clínicos para la enseñanza de pregrado en el Perú es insuficiente para satisfacer la demanda, que continúa en crecimiento a expensas de universidades privadas, por lo que se requiere con urgencia de una regulación. (AU)^iesObjectives: To describe the supply and demand of clinical fields for undergraduate students of Peru. Materials and methods. A descriptive study was considering as supply of clinical fields the total number of existing hospital beds in Peru. The demand was calculated using the total number of alumni registered in health science carrers following the clinical years or the internship. We calculated the number of beds per student and the coverage of clinical fields nationally and in some selected regions (Lima, Arequipa, La Libertad and Lambayeque). Results. In 2009, Peru had 34,539 hospital beds, 78.5 percent of which pertained to the public sector and 48.4 percent are from Lima. We estimated that in 2008 44,032 alumni needed clinical fields, 70 percent from private universities, which grew 65 percent since 2005. The coverage of clinical fields, considering only interns from four carreers (medicine, nursery, obstetrics and dentistry) was only 31.5 percent at the national level. The number of beds per student oscillated between 0.5 in La Libertad to 0.82 in Lima with a national mean of 0.45. Conclusions. The supply of clinical fields for teaching undergraduates is insufficient to satisfy the demand, which continues to grow because of private universities, and hence requires urgent regulation. (AU)^ien.
Descriptores:Educación Médica
Estudiantes del Área de la Salud
Hospitales
Política de Salud
Perú
 Epidemiología Descriptiva
Medio Electrónico:http://www.ins.gob.pe/insvirtual/images/artrevista/pdf/rpmesp2011.v28.n2.a5.pdf / es
Localización:PE14.1; PE1.1

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Id:PE14.4
Autor:Cabezas Sánchez, César Augusto.
Título:Tuberculosis en personal y estudiantes de salud: un tema pendiente para los servicios de salud y la universidad^ies / Tuberculosis among healthcare workers and health students: an outstanding issue for healthcare services and the university
Fuente:Rev. peru. med. exp. salud publica;29(2):179-180, abr.-jun. 2012. .
Descriptores:Tuberculosis/prevención & control
Personal de Salud
Estudiantes del Área de la Salud
Tuberculosis Resistente a Múltiples Medicamentos
 Servicios de Salud
 Perú
Límites:Humanos
Medio Electrónico:http://www.ins.gob.pe/insvirtual/images/artrevista/pdf/rpmesp2012.v29.n2.a2.pdf / es
Localización:PE14.1; PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Jesús Peña, Mercedes Merryl.
Título:Programa psicopedagógico para el desarrollo de habilidades y disposiciones del pensamiento crítico de estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Peruana Los Andes^ies / Psychoeducational program for the development of skills and critical thinking dispositions of students of the Faculty of Health Sciences at the University Peruvian Andes
Fuente:Innovac. rev. cienc. tecnol;(13):105-112, 2012. ^bilus.
Resumen:Amparados en el Modelo Constructivista y Teoría Cognoscitiva del aprendizaje, el objetivo fue determinar la influencia de un Programa psicopedagógico en el desarrollo de habilidades y disposiciones del pensamiento crítico de estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Peruana Los Andes. La investigación es cuasi experimental, se utilizó el diseño pre y post test con un solo grupo, se trabajó con una muestra no probabilística de 39 estudiantes de la carrera profesional de Psicología. El programa se sustenta en el Modelo del pensamiento crítico de la Asociación de Filósofos Americanos (APA), se aplicó durante el desarrollo temático de la UEC Metodología de la investigación. La T de Student fue la prueba de hipótesis y al .05 de significación se concluye que el programa psicopedagógico influyó significativamente en el desarrollo de las habilidades cognitivas y disposición hacia el uso del pensamiento crítico de los participantes. (AU)^iesProtected by the Constructivist Model of Learning and Cognitive Theory, the aim was to determine the influence of a psychoeducational program in the development of skills and dispositions of critical thinking of students of the Faculty of Health Sciences at the Universidad Peruana Los Andes. The research is quasi-experimental design was a nonrandom sample of 39 students of the Career Professional Psychology. The program is based on the model of critical thinking of the Association of American Philosophers (APA) was applied during the thematic development of the UEC Research Methodology. The Student t test was .05 and the hypothesis of significance was concluded that psychoeducational program significantly influenced the development of cognitive skills and willingness to use critical thinking of the participants. (AU)^ien.
Descriptores:Aptitud
Pensamiento
Estudiantes del Área de la Salud
Epidemiología Experimental
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Medio Electrónico:http://repebis.upch.edu.pe/articulos/innovacion/n13/a1.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Iparraguirre Meza, Melva; Javier Alba, Leda.
Título:Inteligencia emocional en estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Peruana Los Andes^ies / Emotional intelligence in students of the Faculty of Health Sciences at the Universidad Peruana Los Andes
Fuente:Innovac. rev. cienc. tecnol;(13):121-129, 2012. ^bilus.
Resumen:La presente investigación, tuvo por objetivo determinar los niveles de inteligencia emocional predominantes en los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Salud. En su realización, se empleó el método descriptivo con un diseño descriptivo comparativo. La investigación es de carácter sustantivo descriptivo. Se evaluaron a un total de 385 estudiantes de toda la facultad. Para la recolección de datos, se utilizó el inventario de BarOn (LCE) adaptado, por Nelly Ugarriza Chávez. Los resultados mostraron niveles de inteligencia emocional general muy baja y adecuada, con resultados semejantes en sus componentes intrapersonal, interpersonal, adaptibilidad manejo de estrés y estado de ánimo general, siendo las carreras profesionales con los más bajos niveles: Enfermería y Odontología, ubicándose preferentemente en el nivel adecuado las carreras de Farmacia y Bioquímica, Psicología y Obstetricia. No se encontraron diferencia significativas entre varones y mujeres en la inteligencia emocional general. (AU)^iesThe current research had the objective of determine the levels of predominant emotional intelligence in students of Health Sciences Faculty at "Universidad Peruana Los Andes". During its performance it was employed the descriptive method with o descriptive, comparative design. The research has a substantive character. It was tested a total of three hundred eighty five students from all the faculty, for data collecting it was used the inventory BarOn (I-CE) adapted by Nelly Ugarriza Chávez (2011). The results demostrated very lowlevels of emotional intelligence and adequate with similar results in its intrapersonal and interpersonal components, adaptability in handling of stress and a general mood, having the professional careers of nursery, and dentistry with the lowest levels, and situated in the most adequate level the proffesional careers of pharmacy and biochemistry, Psychology and Obstetrics. It wasn't found significant differences between men and women in emotional intelligence in general. (AU)^ien.
Descriptores:Inteligencia Emocional
Estudiantes del Área de la Salud
Universidades
Epidemiología Descriptiva
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Medio Electrónico:http://repebis.upch.edu.pe/articulos/innovacion/n13/a3.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Lorenzo Mozo, Micaela; Cajaleón Asencios, Betty; Gutiérrez Ingunza, Ericson Leonardo.
Título:Prevalencia y factores asociados al consumo de alcohol y tabaco en estudiantes de nutrición de una universidad de Lima-Perú^ies / Prevalence and factors associated with alcohol and tobacco in students of nutrition career from a university in Lima-Peru
Fuente:Rev. peru. epidemiol. (Online);16(3):1-5, set.-dic. 2012. ^btab.
Resumen:Objetivo: Determinar la prevalencia y los factores asociados al consumo de alcohol y tabaco en estudiantes de la carrera de Bromatología y Nutrición de una universidad de Lima. Métodos: Se realizo un estudio descriptivo y transversal, durante el mes de abril del 2010, se aplicó una versión modificada de la encuesta sobre hábitos y actitudes hacia el consumo de sustancias psicoactivas en universitarios de Lima Metropolitana a todos los estudiantes de la mencionada carrera profesional presentes los días de la encuesta. Se realizo estadística univariada, bivariada y multivariada, los cálculos fueron realizados con un nivel de confianza del 95%. Resultados: Se entrevisto a un total de 250 estudiantes, la prevalencia de consumo reciente de alcohol fue de 42.8% y los factores independientes asociados fueron el sexo masculino (OR=2.7; IC95%: 1.4-4.8), auto-percepción de regular rendimiento académico (OR=2.1; IC95%: 1.2-3.5) y el consumo familiar de alcohol y tabaco en fiestas y reuniones (OR=2.7; IC95%: 1.5-4.8). La prevalencia de consumo reciente de tabaco fue de 28.4% y los factores independientes asociados fueron el sexo masculino (OR=2.4; IC95%: 1.1-5.4), auto-percepción de regular rendimiento académico (OR=2.1; IC95%: 1.2-3.8), consumo familiar de alcohol y tabaco en fiestas y reuniones (OR=2.4; IC95%: 1.2-4.8) y la edad mayor a 20 años (OR=1.9; IC95%: 1.1-3.4). Conclusiones: La prevalencia de consumo de alcohol y tabaco en esta población se encuentra en el nivel intermedio de lo reportado previamente en estudiantes universitarios, el sexo masculino y la auto-percepción de regular rendimiento académico son los factores más importantes que llevan al consumo reciente de alcohol. (AU)^iesObjective: To determine the prevalence and factors associated with alcohol and tobacco students of Food Science and Nutrition from a university in Lima. Methods: A cross sectional study was conducted during April 2010, we applied a modified version of the survey on habits and attitudes towards the consumption of psychoactive substances in university students from Lima, participated all students of this career who were on days of the survey. We performed univariate statistics, bivariate and multivariate analysis with a confidence level of 95%. Results: We interviewed a total of 250 students, the prevalence of recent alcohol consumption was 42.8% and were independent factors associated with male gender (OR = 2.7, CI=95% 1.4 - 4.8), Regular self-perception of academic achievement (OR = 2.1, CI=95% 1.2 -3.5) and household consumption of alcohol and snuff at parties and gatherings (OR = 2.7, CI= 95% CI: 1.5 - 4.8). The prevalence of recent use of tobacco was 28.4% and were independent factors associated with male gender (OR = 2.4, CI=95% 1.1 - 5.4), self-perception of mediocre academic achievement (OR = 2.1, CI=95% 1.2 to 3.8), household consumption of alcohol and tobacco at parties and gatherings (OR = 2.4, CI=95% 1.2-4.8) and age greater than 20 years (OR = 1.9, CI=95% 1.1 - 3.4). Conclusions: The prevalence of alcohol and tobacco in this population is at the intermediate level previously reported in university students; male sex and self-perception of mediocre academic achievement are the most important factors leading to the recent use of alcohol. (AU)^ien.
Descriptores:Consumo de Bebidas Alcohólicas
Consumo de Productos Derivados del Tabaco
Estudiantes del Área de la Salud
Estudios Transversales
 Epidemiología Descriptiva
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Medio Electrónico:http://rpe.epiredperu.net/rpe_ediciones/2012_V16_n03/11CC_Vol16_No3_2012_prevalencia_alcohol_estudiantes_nutricion.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE14.2
Autor:Vásquez Sullca, Roy Roger; Saco Méndez, Santiago Máximo; Pereira Victorio, César Johan.
Título:El internado rural como acercamiento a la atención primaria en salud, la experiencia de una universidad de Cusco, Perú^ies / Rural internship as an approach to primary health care – the experience of a university in Cusco, Peru
Fuente:Rev. peru. med. exp. salud publica;30(2):344-345, abr.- jun. 2013. ^btab.
Descriptores:Atención Primaria de Salud
Hospitales Rurales
Estudiantes del Área de la Salud
Servicios Rurales de Salud
Perú
Límites:Humanos
Medio Electrónico:http://www.ins.gob.pe/insvirtual/images/artrevista/pdf/rpmesp2013.v30.n2.a31.pdf / es
Localización:PE14.1; PE1.1

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Id:PE13.1
Autor:Cáceres Panebra, Yuri Boris
Orientador:Alcántara Valdivia, Pedro Elías
Título:Nivel de actividad física y prevalencia de sedentarismo en alumnos que están terminando el 1er año de la E.A.P. Tecnología Médica de una universidad pública del Perú - 2014^ies Level of physical activity and prevalence of sedentary in students who are completing the 1st year of the E.A.P. Medical Technology at a public university in Peru - 2014-
Fuente:Lima; s.n; 2014. 37 tab, graf.
Tese:Presentada la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina para obtención del grado de Bachiller.
Resumen:Introducción: El avance tecnológico, los horarios de estudios (estudiantes de ciencias de la salud) y de trabajo no dejan casi nada de tiempo para la actividad física, generando una prevalencia de "Sedentarismo" cada vez mayor. Objetivos: Determinar el Nivel de Actividad Física y Prevalencia de Sedentarismo en los estudiantes de la E.A.P. de Tecnología Médica que terminaron el 1er año en una universidad pública del Perú en el año 2014. Materiales y Métodos: Se realizó un estudio descriptivo transversal mediante la aplicación del "CUESTIONARIO INTERNACIONAL DE ACTIVIDAD FISICA IPAQ: Formato corto Auto administrado de los últimos 7 días", previa firma del consentimiento informado, a los 74 alumnos que terminaron el 1er año de la EAP de Tecnología Médica. Lugar: facultad de Medicina de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos - enero del 2014. Resultados: Se encuestaron a 74 alumnos, de los cuales el 39.2 por ciento presentó actividad física alta y 9.5 por ciento actividad física baja. De los hombres el 46.4 por ciento presentó actividad física alta y 7.1 por ciento actividad física baja, en las mujeres presentaron un 34.8 por ciento de actividad física alta y 10.9 por ciento de actividad física baja. Con respecto a las edades la actividad física alta estuvo presente en 48.8 por ciento (17-19 años) y la actividad física baja en un 11.1 por ciento (20-22 años). Terapia Física y Rehabilitación presentó actividad física alta en un 46.7 por ciento, Laboratorio Clínico y Anatomía Patológica un 33.3 por ciento de actividad física alta al igual que Radiología, mientras que Terapia Ocupacional presentan una actividad física baja en un 30.4 por ciento y un 43.5 por ciento de actividad física alta. Conclusiones: Un poco más de la mitad de los alumnos estudiados (51.4 por ciento) obtuvieron la categoría de AF MODERADA. La prevalencia de sedentarismo es de 9.5 por ciento. El porcentaje de alumnos con AF BAJA encontrada en el presente estudio, es similar en ambos sexos...(AU)^iesIntroduction: Technological advance, hours of study (students of Health Sciences) and work leave hardly time for physical activity generating a prevalence of "Sedentarism" increasing. Objectives: determine the level of physical activity and prevalence of physical inactivity in the E.A.P. of medical technology students who are completing the first year at a public University of the Peru in the year 2014. Materials and methods: It was a cross-sectional descriptive study through the application of the "international IPAQ physical activity questionnaire: short format managed car of the last 7 days", after signing an informed consent, 87 students who are completing the first year of the EAP of technology medical. Place: Faculty of Medicine from the National University of San Marcos-January 2014. Results: Surveyed 78 students, of whom the 39.2 per cent presented high physical activity and 9.5 per cent low physical activity. Men 46.4 per cent presented high physical activity and 7.1 per cent low physical activity, women showed a 34.8 per cent of high physical activity and 10.9 per cent of low physical activity. With respect to the ages high physical activity was present at 48.8 per cent (17-19 years) and low physical activity in an 11.1 per cent (20-22 years). Physical therapy and rehabilitation presented high physical activity in a 46.7 per cent, clinical laboratory and pathology a 33.3 per cent of physical activity high like radiology, while occupational therapy presented a low physical activity in a 30.4 per cent and a 43.5 per cent of high physical activity. Conclusions: A little more than half of the students studied (51.4 per cent) obtained the category of moderate AF. The prevalence of physical inactivity is 9.5 per cent. The percentage of students with AF low found in this study is similar in both sexes. However, is much smaller with respect to the revised literature. The percentage of students with moderate AF is increasing with increasing age, but at the...(AU)^ien.
Descriptores:Actividad Motora
Estilo de Vida Sedentario
Estudiantes del Área de la Salud
Estudio Observacional
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adolescente
Adulto Joven
Adulto
Localización:PE13.1; MB, WE, 103, C14, ej.1. 010000095647; PE13.1; MB, WE, 103, C14, ej.2. 010000095648

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Id:PE13.1
Autor:Cerrón Leiva, Elsa Liliana; Mendoza Vilcapoma, Elsie Diana
Orientador:Vargas Zafra, Lupe Antonieta
Título:Conocimientos y actitudes sobre el anticonceptivo oral de emergencia en estudiantes de la Escuela Académico Profesional de Obstetricia de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Año 2012^ies Knowledge and attitudes about emergency oral contraceptive in students of Professional Academic School of Obstetrics at the Greater National University of San Marcos. Year 2012-
Fuente:Lima; s.n; 2014. 68 tab, graf.
Tese:Presentada la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina para obtención del grado de Licenciatura.
Resumen:INTRODUCCION: Anualmente, a nivel mundial, 80 millones de los embarazos son no planeados, de los cuales 46 millones terminan interrumpiéndose y el número de mujeres que muere a causa del aborto es 68000. La anticoncepción oral de emergencia es una útil herramienta para minimizar embarazos no planeados después de una relación sexual sin protección. OBJETIVOS: Determinar el nivel de conocimiento y las actitudes sobre el anticonceptivo oral de emergencia en los estudiantes de la Escuela Académico Profesional de Obstetricia de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Año 2012. MATERIAL Y METODO: Se aplicó como instrumento un cuestionario, con preguntas cerradas para evaluar el conocimiento y una escala tipo Likert para la evaluación de las actitudes. El diseño que se utilizó fue de tipo descriptivo y de corte transversal. RESULTADOS: Fueron evaluados 84 estudiantes, de los cuales, 56 (67 por ciento) alcanzaron un nivel de conocimiento medio sobre el Anticonceptivo Oral de Emergencia, 18 (21 por ciento) obtuvieron un nivel de conocimiento bajo y 10 (12 por ciento) un conocimiento alto; en lo que respecta al nivel de actitud que tienen los estudiantes sobre el AOE, 50 (60 por ciento) tienen una actitud de indecisión, 22 (26 por ciento) una actitud de aceptación y 12 (14 por ciento) una actitud de rechazo. CONCLUSIONES: Un porcentaje considerable (88 por ciento) de estudiantes obtuvo un nivel de conocimiento de medio a bajo respecto al Anticonceptivo Oral de Emergencia; y el nivel de actitud de los estudiantes va de Indecisión a aceptación de este método en un 86 por ciento. (AU)^ies.
Descriptores:Anticonceptivos Poscoito
Anticoncepción Postcoital
Estudiantes del Área de la Salud
Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adulto Joven
Adulto
Localización:PE13.1; O, WP, 640, C48, ej.1. 010000095791; PE13.1; O, WP, 640, C48, ej.2. 010000095792

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Id:PE13.1
Autor:Camacho Quezada, Jorge Luis
Orientador:Vera Mendoza, Martha Nicolasa
Título:Relación entre el nivel de conocimientos sobre las infecciones de trasmisión sexual (ITS) y la actitud hacia conductas sexuales de riesgo en estudiantes de la Facultad de Medicina UNMSM, 2013^ies Relationship between the level of knowledge of sexual transmission infections (STI) and attitude toward sexual risk behaviors in students of Faculty of Faculty of Medicine UNMSM, 2013-
Fuente:Lima; s.n; 2014. 88 tab, graf.
Tese:Presentada la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina para obtención del grado de Licenciatura.
Resumen:Las Infecciones de Trasmisión Sexual constituyen un problema de Salud Pública, especialmente en la etapa adolescente y adultez temprana debido a situaciones que ponen en riesgo su salud como conductas no saludables. Objetivo: Establecer la relación entre el nivel de conocimiento de las ITS y las actitudes hacia las conductas sexuales de riesgo en estudiantes de la Facultad de Medicina, UNMSM. Método: El estudio es de tipo cuantitativo, nivel aplicativo, método descriptivo de corte transversal. La muestra estuvo conformada por 230 estudiantes de primer año de estudios, se utilizó como instrumentos, un cuestionario y una escala de Likert modificada. Resultados: Del 100 por ciento (230) estudiantes, el 61.8 por ciento (142) son de sexo femenino. 60 por ciento (136) tienen entre 19-21 años. Del 100 por ciento (230), 50.8 por ciento (117) tienen un nivel de conocimiento medio. En la Escuela de Enfermería, del 100 por ciento (32), 15.6 por ciento (5) tienen conocimiento bajo; la Escuela de Tecnología Médica, del 100 por ciento (62), 66.1 por ciento (41) tienen conocimiento medio; la Escuela de Obstetricia, del 100 por ciento (39), 53.9 por ciento (21) tienen conocimiento alto; la Escuela de Medicina, del 100 por ciento (74), 44.6 por ciento (33) tienen conocimiento medio y la Escuela de Nutrición, del 100 por ciento (23), 47.8 por ciento (11) tienen un conocimiento medio. El 83 por ciento (191) tienen actitudes de rechazo hacia las conductas sexuales de riesgo siendo la Escuela de Obstetricia con 92.3 por ciento (36) mayor porcentaje que tienen actitudes de rechazo hacia las conductas sexuales de riesgo. Conclusión: El mayor porcentaje de estudiantes tienen conocimiento medio acerca de las ITS y actitudes de rechazo hacia las conductas sexuales de riesgo, mediante la prueba estadística de Ji cuadrado existe una relación estadísticamente significativa entre el nivel de conocimiento y la actitud. (AU)^iesSexually Transmitted infections are a public health problem, especially in the teen years and early adulthood due to situations that endanger their health and unhealthy behaviors. Objective: To establish the relationship between the level of STI knowledge and attitudes toward sexual risk behaviors in students of the Faculty of Medicine, San Marcos. Method: The study is quantitative, application-level, cross-sectional descriptive method. The sample consisted of 230 students in their first year of study, was used as an instrument, a questionnaire and a modified Likert scale. Results: Of 100 per cent (230) students, 61.8 per cent (142) were female, 60 per cent (136) are between 19 to 21 years.100 per cent (230), 50.8 per cent (117) have a medium level of knowledge. In the School of Nursing, 100 per cent (32) 15.6 per cent (5) have low knowledge, the School of Medical Technology, 100 per cent (62) 66.1 per cent (41) have average knowledge, the School of Midwifery, the 100 per cent (39) 53.9 per cent (21) have high knowledge , the School of Medicine, 100 per cent (74) 44.6 per cent (33) have average knowledge and the School of Nutrition, 100 per cent (23) 47.8 per cent (11) have an average knowledge. 83 per cent (191) have rejection attitudes toward sexual risk behaviors being Obstetrics School with 92.3 per cent (36) having the highest percentage rejecting attitudes toward sexual risk behaviors. Conclusion: The highest percentage of students have average knowledge about STls and attitudes of rejection toward sexual risk behaviors through statistical test Chi Square there is a statistically significant relationship between the level of knowledge and attitude. (AU)^ien.
Descriptores:Enfermedades de Transmisión Sexual
Sexo Inseguro
Estudiantes del Área de la Salud
Análisis Cuantitativo
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adolescente
Adulto Joven
Medio Electrónico:http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/3525/3/camacho_qj.pdf / es
Localización:PE13.1; E, WY, 153, C24, ej.1. 010000095402; PE13.1; E, WY, 153, C24, ej.2. 010000095403

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Id:PE1.1
Autor:Ramírez Capetillo, Karla.
Título:Entre el arte y la ciencia^ies / Between art and science
Fuente:Cayetano;0(14):9-9, jun. 2013. ^bilus.
Descriptores:Estudiantes del Área de la Salud
Biología/educación
Educación Ambiental
Límites:Humanos
Femenino
Medio Electrónico:http://repebis.upch.edu.pe/articulos/Cayetano/n14/a4.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE13.1
Autor:Puitiza Lucano, Clarita Melissa
Orientador:Obando Rodríguez, Juan Aurelio
Título:Conocimientos y prácticas sobre sexualidad en estudiantes universitarios del primer y quinto semestre de la Escuela Académico Profesional de Obstetricia. Abril 2014^ies Knowledge and practices about sexuality in college students of the first and fifth semester of the Academic Professional School of Obstetrics. April 2014-
Fuente:Lima; s.n; 2014. 67 tab, graf.
Tese:Presentada la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina para obtención del grado de Licenciatura.
Resumen:OBJETIVO: Comparar el nivel de conocimientos y prácticas sobre sexualidad en los estudiantes universitarios del primer y quinto semestre de la Escuela Académico Profesional de Obstetricia durante el periodo de Abril 2014. METODOLOGIA: El estudio es de tipo observacional, descriptivo, comparativo, prospectivo, de corte transversal; se contó con estudiantes del 1er semestre (n=90) y del 5to semestre (n=55) de la E.A.P. de Obstetricia de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos durante el año 2014. Se estimó para las variables cualitativas las frecuencias absolutas y relativas. Para el caso de variables cuantitativas se estimaron las medidas de tendencia central como media y medidas de dispersión como desviación estándar y rango. Para el análisis inferencial se utilizó la prueba t de Student para muestras independientes y prueba de independencia Chi cuadrado. El análisis se realizó con el programa estadístico SPSS versión 21. RESULTADOS: La edad promedio de los estudiantes del primer semestre es 18.76 años y del quinto semestre es 20.89 años. El nivel de conocimientos sobre conceptos de sexualidad en los estudiantes de obstetricia del primer semestre fue "Medio" (57.8 por ciento) y "Alto" (37.8 por ciento) y el nivel de conocimientos de los estudiantes del quinto semestre que fue "Alto" (54.5 por ciento) y "Medio" (45.5 por ciento) (p=0.061). El 74.4 por ciento de los estudiantes de obstetricia del primer semestre tuvo un nivel de conocimientos "Medio" sobre reproductividad y el 16.7 por ciento tuvo un nivel "Alto" mientras que los estudiantes de obstetricia del quinto semestre tuvieron un nivel "Medio" (49.1 por ciento) y el 45.5 por ciento tuvo un nivel "Alto" (p=0.001). En cuanto a los conocimientos sobre género y sexo genético, los estudiantes de obstetricia del primer semestre tuvieron un nivel de conocimientos "Medio" (62.2 por ciento) y "Alto" (33.3 por ciento) en cambio los estudiantes del quinto semestre tuvieron un nivel "Alto" (56.4 por ciento) y...(AU)^iesOBJECTIVE: To compare the level of knowledge and practices about sexuality in college students of the first and fifth semester of the Academic Professional School of Obstetrics during the period of April 2014. METHODOLOGY: The study is observational, descriptive, comparative, prospective, cross-sectional, we had students of 1st semester (n=90) and 5th semester (n=55) of the E.A.P. obstetric at National University of San Marcos during 2014. For qualitative variables, were estimated absolute and relative frequencies. In the case of quantitative variables were estimated: measures of central tendency, dispersion measures mean and range. For the inferential analysis Student's T test was used for independent samples and Chi square test of independence. The analysis was performed using SPSS version 21. RESULTS: The average age of students in the first semester is 18.76 years and fifth semester is 20.89 years. The level of knowledge about concepts of sexuality in Obstetric students of the first semester was "Middle" (57.8 per cent) and "High" (37.8 per cent) and the level of knowledge of the students fifth semester was "High" (54.5 per cent) and "Middle" (45.5 per cent) (p=0.061). 74.4 per cent of students in of the first semester obstetrics had a level of knowledge "Middle" about reproductivity and 16.7 per cent had a "High" while students of the fifth semester of obstetrics had a "Middle" (49.1 per cent) and 45.5 per cent had a "High" level (p=0.001). As for knowledge about genetic sex and gender, the students of obstetrics of the first semester had a level of knowledge "Medium" (62.2 per cent) and "High" (33.3 per cent) in contrast of the fifth semester students had a "High" (56.4 per cent) and "Middle" (41.8 per cent) (p=0.022). The level of knowledge about sexuality in general of obstetrics students of the first semester was "Medium" (60 per cent) and "High" (24.4 per cent) while the students fifth semester, the 47.3 per cent level of knowledge was "Middle"...(AU)^ien.
Descriptores:Coito
Conducta Sexual
Estudiantes del Area de la Salud
Obstetricia
Estudio Observacional como Asunto
 Estudios Prospectivos
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adolescente
Adulto Joven
Localización:PE13.1; O, WP, 100, P93, ej.1. 010000096411; PE13.1; O, WP, 100, P93, ej.2. 010000096412

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Id:PE13.1
Autor:Bazalar Agurto, Ximena Antonia
Orientador:Peña Pascual, Carmen Teófila
Título:Prevalencia y factores asociados a la dismenorrea en internas de las E.A.P. de Obstetricia y Nutrición de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos - 2014^ies Prevalence and factors associated with dysmenorrhea in internal of the E.A.P. of Obstetrics and Nutrition of the Greater National University of San Marcos - 2014-
Fuente:Lima; s.n; 2014. 49 tab.
Tese:Presentada la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina para obtención del grado de Licenciatura.
Resumen:OBJETIVO: Determinar la prevalencia y los factores asociados a la dismenorrea en las internas de la E.A.P. de Obstetricia y Nutrición de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos-2014. METODOLOGIA: Estudio de tipo observacional, analítico, prospectivo de corte transversal, en el cual participaron 67 estudiantes de la EAP de obstetricia y 39 de la EAP de nutrición de la UNMSM que realizan su internado en el año 2014. La información fue procesada en una base de datos de Excel y se analizó con el programa estadístico SPSS v.21. Para variables cualitativas se estimó frecuencias absolutas y relativas, y para variables cuantitativas medidas de tendencia central (media y desviación estándar). Para el análisis inferencia se calculó la prueba Chi cuadrado, con un nivel de confianza de 95 por ciento. RESULTADOS: La prevalencia de dismenorrea en las internas fue del 66 por ciento, de las cuales el 65.7 por ciento era de obstetricia y el 66.7 por ciento de nutrición. La edad promedio de las internas con dismenorrea de obstetricia es 23 años y las de nutrición es de 22.9 años. La mayoría de las internas de obstetricia (97 por ciento) y de nutrición (94.9 por ciento) son solteras, observándose de manera predominante un IMC normal (54.5 por ciento obstetricia y 92.3 por ciento nutrición). La medición del dolor se encontró de 5 a 7 sobre la escala visual análoga, tanto para obstetricia (38.6 por ciento) como para nutrición (53.8 por ciento), durando en la mayoría de internas de 1 a 2 días. El 65.9 por ciento de las internas de obstetricia y el 46.2 por ciento de nutrición se automedican, aliviando su dolor de manera regular. El problema provocó ausentismo de las labores académicas (50 por ciento obstetricia y 38.5 por ciento nutrición), alteración en la labores diarias (79.5 por ciento obstetricia y 84.5 por ciento nutrición), disminución del rendimiento (29.5 por ciento obstetricia y 46.2 por ciento nutrición) y limitación de la concentración (72.7 por ciento obstetricia...(AU)^iesOBJECTIVE: To determine the prevalence and the factors associated with dysmenorrhea in students of E.A.P. of Obstetrics and Nutrition, at National University of San Marcos-2014. METHODOLOGY: Observational study, comparative analytical, prospective of cross-sectional, for which 67 students from EAP of Obstetricians and 39 of Nutrition participated of the UNMSM that doing their internship by 2014, according to the inclusion and exclusion criteria. The data were processed on an Excel database and analyzed with SPSS v.21. For qualitative variables, absolute and relative frequencies were estimated, and for quantitative variables measures of central tendency (mean and standard deviation). To analyze the inference Chi square test was calculated with a confidence level of 95 per cent. RESULTS: The prevalence of dysmenorrhea in internal was 66 per cent, of which 65.7 per cent is obstetrics and 66.7 per cent is nutrition. The average age of the internal obstetrics is 23.2 years old and internal nutrition is 23.7 years. The majority of the internal obstetrics (97 per cent) and nutrition (94.9 per cent) are single, showing predominantly normal BMI (61.2 per cent obstetrics and 89.7 per cent nutrition), however is not associated to the presence of dysmenorrhea (p=0.319). The measurement of pain was between 5-7, on the visual analog scale both for obstetrics (38.6 per cent) and nutrition (53.8 per cent), occurring in most internal between 1-2 days. 65.9 per cent of obstetrics and of 46.2 per cent nutrition to self-medicate, alleviating their pain regularly. The trouble caused academic work absenteeism (50 per cent obstetrics and 38.5 per cent nutrition), alteration in the daily work (79.5 per cent obstetrics and 84.5 per cent nutrition), decreased performance (29.5 per cent obstetrics and 46.2 per cent nutrition) and limiting the concentration (72.7 per cent obstetrics and 76.9 per cent nutrition). Heavy bleeding (p=0.021) (OR=3.667 (1.155-11.643)), maternal antecedent of...(AU)^ien.
Descriptores:Dismenorrea/epidemiología
Factores de Riesgo
Estudiantes del Área de la Salud
Internado no Médico
Obstetricia
Estudio Observacional como Asunto
 Estudios Prospectivos
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Femenino
Adulto Joven
Adulto
Localización:PE13.1; O, WP, 560, B29, ej.1. 010000096388; PE13.1; O, WP, 560, B29, ej.2. 010000096389

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Id:PE13.1
Autor:Figueroa Mata, Luis Oswaldo
Orientador:Tenio Obregón, Abelardo Néstor; Terukina Terukina, Ricardo
Título:Nivel de conocimiento de los factores de riesgo y prevención primaria de la tuberculosis en estudiantes de Tecnología Médica en Radiología de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2013^ies Level of knowledge of the risk factors and primary prevention of tuberculosis in students of medical technology in radiology of the Faculty of Medicine of the National University of San Marcos, 2013-
Fuente:Lima; s.n; 2014. 46 tab.
Tese:Presentada la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina para obtención del grado de Licenciatura.
Resumen:OBJETIVO: Determinar el nivel de conocimientos acerca de los factores de riesgo y la prevención primaria de la tuberculosis en los estudiantes de Radiología de la EAP de Tecnología Médica de la Facultad de Medicina de la UNMSM en el año 2013. MATERIAL Y METODOS: El presente proyecto de investigación es de tipo observacional, de naturaleza descriptiva-correlacional. Según el tiempo de ocurrencia de los hechos y registros de las informaciones prospectivo y de acuerdo al periodo y secuencia del estudio es transversal. RESULTADOS: Se incluyeron en el estudio 155 alumnos de los diferentes años académicos que cumplieron con los criterios de selección; analizando cada caso y obteniendo los siguientes resultados: en el sexo femenino la prevención primaria da un resultado de 10.9, factores de riesgo da un resultado de 13.02; mientras que en el sexo masculino la prevención primaria es de 11.63, y los factores de riesgo son 12.49. En total el nivel de conocimientos de prevención primaria es 11.27, y el total de conocimientos de factores de riesgo es 12.76. CONCLUSIONES: El nivel de conocimientos de los factores de riesgo y prevención primaria de la tuberculosis en estudiantes de tecnología médica en radiología de la facultad de medicina de la Universidad Nacional Mayor De San Marcos 2013 es regular. (AU)^iesOBJECTIVE: Determine the level of knowledge about risk factors and primary prevention of tuberculosis in students of Radiology of the Professional Academic School of Medical Technology, Faculty of Medicine of San Marcos University in 2013. MATERIAL AND METHODS: The present research observational, descriptive correlational. Depending on the time of occurrence of events and records information is prospective. According to the sequence of the study period and is transversal. RESULTS: Were included in the study 155 students from different years of studies that met the selection criteria, analyzing each case, with the following results: in female primary prevention gives a result of 10.9, the risk factors gives a result of 13.02; while in the male primary prevention is 11.63, and the risk factors are 12.49. Overall the level of knowledge of primary prevention is 11.27, and the total knowledge the risk factor is 12.76. CONCLUSIONS: The level of knowledge of the risk factors and primary prevention of tuberculosis in medical technology students of the faculty of medicine at the National University of San Marcos 2013 is regular. (AU)^ien.
Descriptores:Tuberculosis/prevención & control
Prevención Primaria
Factores de Riesgo
Estudiantes del Área de la Salud
Radiología
Estudio Observacional como Asunto
 Estudios Prospectivos
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adolescente
Adulto Joven
Adulto
Localización:PE13.1; T, WN, 180, F48, ej.1. 010000096336; PE13.1; T, WN, 180, F48, ej.2. 010000096337

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Id:PE13.1
Autor:Yapo Esteban, Ruth Gabriela
Orientador:Camacho Conchucos, Herminio Teófilo
Título:Actividad física en estudiantes de la Escuela de Tecnología Médica de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos en el mes de diciembre del 2013^ies Physical activity in students of the School of Medical Technology of the Faculty of Medicine of the Greater National University of San Marcos in the month of December 2013-
Fuente:Lima; s.n; 2014. 74 tab, graf.
Tese:Presentada la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina para obtención del grado de Licenciatura.
Resumen:Objetivo: Determinar el nivel de actividad física de los estudiantes de la Escuela de Tecnología Médica de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, año 2013. Materiales y Métodos: Se realizó un estudio observacional, descriptivo, correlacional, de corte transversal. La muestra estuvo constituida por 259 estudiantes de la Escuela de Tecnología Médica de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos en el mes de Diciembre del 2013, obtenido por muestreo probabilístico aleatorio estratificado por asignación proporcional; teniendo en cuenta asimismo los criterios de inclusión y exclusión. El procedimiento consistió en aplicar el Cuestionario Global de Actividad Física (GPAQ). Para el análisis estadístico se empleó el software Microsoft Excel y IBM SPSS Statistics versión 19. Resultados: 55.2 por ciento de los estudiantes presenta Bajo nivel de actividad física. De las cuatro áreas académicas, Terapia Física y Rehabilitación y Terapia Ocupacional tienen mayor porcentaje de estudiantes con nivel elevado de actividad física respecto a las otras dos áreas (p=0,043). Los varones presentan mayor actividad física que las mujeres (p=0,014), Respecto a la conducta sedentaria, los estudiantes de Terapia Física y Rehabilitación pasan menos horas sentados por día y Radiología es el área con mayor conducta sedentaria. Concusiones: La mayoría de los estudiantes presenta Bajo nivel de actividad física, independientemente del área académica, año de estudios, edad y sexo. (AU)^iesObjective: To determine the level of physical activity of students of the School of Medical Technology, Faculty of Medicine National University of San Marcos, 2013. Materials and Methods: An observational descriptive, correlational, cross-sectional study. The sample consisted of 259 students from the School of Medical Technology, Faculty of Medicine National University of San Marcos in December, 2013, obtained by stratified random probability sampling, proportional allocation; also taking into account the criteria for inclusion and exclusion. The procedure consisted of applying the Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ). For statistical analysis, Microsoft Excel and IBM SPSS software version 19 was used. Results: 55.2 per cent of students present low level of physical activity. Of the four academic areas, Physical Therapy and Rehabilitation and Occupational Therapy have a higher percentage of students with high level of physical activity compared to the other two areas (p=0.043). Males have greater physical activity than women (p=0.014). Regarding sedentary behavior, students of Physical Therapy and Rehabilitation spend fewer hours per day sitting and Radiology is the area most sedentary behavior. Conclusions: The majority of students, regardless of academic area, year of study, age and sex, perform low level of physical activity. (AU)^ien.
Descriptores:Actividad Motora
Ejercicio
Estudiantes del Área de la Salud
Estudio Observacional como Asunto
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adolescente
Adulto Joven
Adulto
Medio Electrónico:http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/3803/1/Yapo_er.pdf / es
Localización:PE13.1; T, WB, 141.4, Y29, ej.1. 010000097250; PE13.1; T, WB, 141.4, Y29, ej.2. 010000097251



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